Thursday, June 5, 2014

ပညတ္ႏွင့္အင္းစမမ်ား(၁)

လိုေပါ့ဆရာရယ္}}    ]]ေမာင္ရင္ေတာင္မေတြ႕တာၾကာလို႕ထင္ တယ္စကားလံုးေတြေျပာင္ေျမာက္လာ ပါလား}}တပည့္ျဖစ္သူမွဘာတခြန္းမွ
ျပန္မေျပာေသးဘဲၿပံဳးေနရာမွ]]ဆရာတူ
တပည့္ဘဲဒီေလာက္ေတာ့ရွိရမွာေပါ့ဆရာ}}
    ]]ကဲ စကားႏိုင္လုေနသလိုျဖစ္
ေနၿပီေမာင္ရင္၊ဆရာအခုေရးေနတာ ဗဟုသုတအေနနဲ႕ေျပာျပခဲ့တဲ့မ်ားစြာ
ေသာအေၾကာင္းအရာေတြထဲက--(ပညတ္)ေတြအေၾကာင္းဘဲ။
    ]]ဘယ္လိုပညတ္အေၾကာင္း ေတြလည္းဆရာ}}
    ]]အမည္နဲ႕အဓိပၸါယ္ဒါရိုက္သိ
ႏိုင္တဲ့ပညတ္။အမည္နဲ႔အဓိပၸါယ္ လြဲေန တဲ့ပညတ္။သာမန္လူေတြမိမိလိုရာဆြဲယူ
ၿပီးမွည့္ေခၚအသံုးျပဳေနတာေတြနားလည္
သေလာက္ေလးေျပာျပျခင္လို႕ပါ။
ဥပမာ-ငွက္ေတြထဲမွာ]တစ္တီတူးငွက္}
]ေတာက္တဲ့}]ဥဩ}စတဲ့ငွက္ေတြရဲ႕အသံ
ၾကားလိုက္တာနဲ႕-ဘာငွက္မ်ိဳးလည္းဆို
တာသိႏိုင္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ဆရာငယ္စဥ္က
ဖတ္ခဲ့ရတဲ့စာအုပ္ထဲကအမည္နဲ႕လြဲေနတဲ့
အေၾကာင္းေရးထားတာေတာ္ေတာ္ေလး
စဥ္းစားခဲ့ရတယ္}}
    ]]ဒီေလာက္ညႊန္းေနပံု ေထာက္ ္ရင္ကြ်န္ေတာ္မသိေသးတဲ့အေၾကာင္းအရာ
ျဖစ္မယ္ထင္တယ္။}}
    ]]မဟုတ္ရပါဘူး၊ဆရာအၿမဲ
ေျပာေနၾကပါ၊ဒါေပမဲ့အမ်ားစုကသိပ္
စိတ္မဝင္ၾကလို႕ပါ။
ဥပမာ-ေျခေထာက္။သြား။လ်ာ၊မ်က္ေစ့
ဆိုတဲ့အမည္နဲ႕အဓိပၸါယ္လြဲေနတာကို
ရွင္းျပသြားတဲ့စကားလံုးေလးေတြပါ၊သိပ္
စိတ္ဝင္စားဖို႕ေကာင္းတယ္။}}
    ]]ေျခေထာက္၊သြား၊လ်ာ-မ်က္ ေစ့၊လို႕ေျပာမွေတာ့ဆရာရယ္၊ဘာစဥ္း    စားေနရမွာလည္းဆရာ၊ေျခေထာက္ က ေျခေထာက္။သြားကသြား၊လ်ာကလ်ာ၊
မ်က္ေစ့ကမ်က္ေစ့ေပါ့ဆရာ၊ဘာမ်ားေခါင္း
စားေနရမွာလည္း}}
    ]]ေအးကြဲ႕ ဆရာငယ္စဥ္အခါ
ဒီစာကိုဖတ္ေနတံုးေမာင္ရင့္လိုဘဲေတြး တာေပါ့၊ေနာက္စာေရးသူရွင္းျပထားတာ
ဖတ္လိုက္ရေတာ့မွ--}}
   ပညတ္ႏွင့္အင္းစမမ်ား(၁  )
  ]]ဘာေတြမ်ားေရးေနျပန္ၿပီလဲ ဆရာ}}]]ေမာင္ရင္ဒီေန႕ေရာက္လာတာ ေစာလွခ်ည္လား လာလာထိုင္ကြာ}}
မေတြ႕တာၾကာၿပီျဖစ္ေသာတပည့္ျဖစ္ သူကိုလွမ္းၾကည့္ရင္း]]ေပ်ာက္ ခ်က္သား ေကာင္းလွခ်ည္လား}}]]ဖတ္လိုက္ရေတာ့ဘာျဖစ္လို႕
လည္းဆရာ}}
    ]]ဘာျဖစ္သြားလည္းဆိုတာ
ေမာင္ရင္ကိုယ္ေတြ႕သိလိုက္ရရင္ပိုအ
ဆင္ေျပလိမ့္မယ္၊ဆရာေျပာတာကိုသာ
နားေထာင္ၾကည့္ပါဦးေလ။
ဥပမာေျပာထားတာက-(သြား)ဆိုတဲ့ ပါးစပ္ထဲက(သြား)ကိုအဓိပၸါယ္ဖြင့္ျပထား
တာက-သြားတယ္ဆိုတာ(ေျခေထာက္)
ကသြားတာျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း၊ဒါေၾကာင့္
(ေျခေထာက္ကို-သြားလို႕ေခၚသင့္
ေၾကာင္း)။
ေနာက္တစ္မ်ိဳးက-(လ်ာနဲ႕မ်က္ေစ႕) အေၾကာင္းကိုဆက္ၿပီးရွင္ျပထားျပန္တယ}}္         ]]နဲနဲေတာ့စိတ္ဝင္စားလာ သလိုဘဲဆရာ}}                    ]]ေမာင္ရင့္အေနနဲ႕နဲနဲဘဲ စိတ္ ဝင္စားလာတာဆိုေတာ့ဆရာ့ထက္ေတာ္
တယ္ဆိုရမယ္ကြ}}
    ]]ဟာ-ဆရာကလည္းဘာေတြ
ေၾကာင့္ဒီလိုေျပာႏိုင္ရတာလည္း}}
    ]]ဒီလိုေမာင္ရင္၊ဆရာဒီအ        ေၾကာင္းကိုၾကားလိုက္ရတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ္
ေတာ္ေလးေတြေဝသြားတယ္၊သိပ္စိတ္ဝင္
စားမိလိုက္တယ္၊ခုေမာင္ရင္ေျပာသလို ္စိတ္ဝင္စားလာၿပီဆိုတာေလာက္၊ေပါ့ ပ်က္ပ်က္မဟုတ္ခဲ့တာေၾကာင့္ေမာင္ရင္ ဒီ တခ်က္မွာသာတယ္ေျပာရတာပါ}}
    ]]မ်က္ေစ့နဲ႕လ်ာအေၾကာင္း ဆက္ေျပာျပဦးေလဆရာရဲ႕}}             ]]ပစၥည္းတစ္ခုေပ်ာက္လို႕၊ ေနရာအထားမွားလို႕အဲဒီပစၥည္းကိုဘယ္ မွာ ရွိႏိုင္မလဲလို႕လိုက္ရွာတဲ့အခါလူေတြ
ေခၚေျပာေနတဲ့-ပါးစပ္ထဲက(လ်ာ)က
ရွာတာမွမဟုတ္ဘဲ။မ်က္ေစ့လို႕ ေခၚေနၾကတဲ့မ်က္ေစ့(မ်က္ေစ့)ကသာ
ဘယ္မွာရွိႏိုင္မလဲလို႕(ရွာတာ)ျဖစ္တဲ့
အတြက္(မ်က္ေစ့ကိုလ်ာ)လို႕ေခၚသင့္ ေၾကာင္း။စာေရးသူကေရးျပထားတာ၊    ဆရာလည္းတစ္ခါမွမၾကားဘူးေတာ့၊အ
ေတာ္ေလးစိတ္ဝင္စားသြားတယ္။ဒါေၾကာင့္လည္းခုလိုမွတ္မိေနတာေပါ့}}
    ]]ေနာက္တစ္မ်ိဳးကဘယ္လို
(ပညတ္)မ်ိဳးကိုေျပာျခင္တာလည္းဆရာ}}
    ]]ေနာက္တစ္မ်ိဳးက-ေဗဒင္
ယၾတာေတြနဲ႕ပတ္သက္ေနတဲ့(ပညတ္)
အေၾကာင္းပါ။သဘာဝအတိုင္းပညတ္
နဲ႕တြဲၿပီးလူေတြနားလယ္ေနတဲ့အမည္ေတြကို-မိမိလိုရာဆြဲယူအသံုးျပဳေနတာေတြက ိုေျပာတာ}}
    ]]ဆက္ေျပာပါေတာ့ဆရာ၊
က်ေနာ္ၾကားျဖတ္ေမးေနတာဆရာ့အ တြက္ပိုအလုပ္ရႈပ္ေနပါဦးမယ္။}}}}    ]]ဒီအေၾကာင္းေတြကိုေတာ့
ေမာင္ရင္လည္းေတြ႕ေနရတဲ့အေၾကာင္း
အရာေတြပါ။

ဥပမာ-ေဘးဘယာကင္းေအာင္=ဘယာ ေၾကာ္လွဴဆိုတာမ်ိဳး။
အသက္ကယ္မိေအာင္=သက္ကယ္ဘယ္
ႏွစ္ညြန္႕လွဴဆိုတာမ်ိဳး။
ဩဇာရွိေအာင္-ဩဇာသားကို သံလ်က္ ပံုထုေဆာင္။
ကင္းကြာေနတဲ့လင္မယားေတြျပန္လည္
ေပါင္းစီးႏိုင္ေအာင္=ကင္းကြာစိ၊ေဆာင္
-မိမိလင္ေယာက်ၤားအနားကပ္ေနေစ
ျခင္ရင္=နားကပ္ေရစိမ္တိုက္။ဆိုတာမ်ိဳး။
-ဒီလိုမ်ိဳး(ပညတ္)ေတြကိုေျပာေနတဲ့အ
ထိေတာ့လက္ခံစဥ္းစားလို႕ရေပမဲ့။မိမိ လိုရာမေရာက္ေရာက္ေအာင္-
-(ကံ့ေကာ္ညြန္႕)ကို=ကံေကာ္ညြန္႕။ဆိုတာမ်ိဳး။
-(ကတက္ညြန္႔)ကို=ကံတက္ညြန္႕။
-(ကဇြန္းညြန္႕)ကို=ကံစြန္းညႊန္႕။
စသည္စသည္ျဖင့္လိုရာမိမိလိုရာေျပာ
ၿပီးလုပ္ေနႀကတာေတြကေတာ့(သိပ္
ေၾကာင္လြန္း)ပါတယ္လို႕ဆိုရမွာဘဲ}}

    ]]ဒီလိုဘဲအမ်ားသံုးေနၾက တာ ဆိုေတာ့ဟုတ္မွာဘဲဆိုၿပီးသံုးေနၾကတာ ေနမွာေပါ့ဆရာ}}
    ]]အဲဒီလိုေၾကာင္ေနၾကလို႕
လည္းေဗဒင္ေလာကႀကီးတျဖည္းျဖည္း
ပ်က္စီးလာတာကိုသတိထားမိပံုမရဘူး
ဒီၾကားထဲဘယ္ပုဂၢိဳလ္ႀကီး၊ဘယ္ဆရာ
ေတာ္ႀကီးလမ္းညႊန္လိုက္တာ။ဘယ္လို
သံုးျပဳခဲ့တာပါဆိုၿပီးခုတံုးလုပ္ၿပီးအသံုး
ခ်ၾကျပန္ေသးတယ္။

    အရင္ေခတ္အခါကအသံုးျပဳ
ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ပုဂၢိဳလ္ႀကီးေတြရဲ႕သီလသမာ ဓိေၾကာင့္ဆိုတာေတာ့ထည့္မေျပာၾက
ေတာ့၊ဘူး။ယေန႕ေခတ္လူေတြရဲ႕ကိုယ္
က်င့္သီလကိုလည္းျပန္ၾကည့္ၾကပါဦး။
ျဖစ္ႏိုင္မျဖစ္ႏိုင္စဥ္းစားဖို႕ေတာင္လို
မယ္မထင္ပါဘူး။}}
    ]]ဆရာေျပာသလိုဆိုရင္-
အင္း၊အိုင္၊လက္ဖြဲ႕၊မႏၱာန္ေတြကိုမိတ္
တူကူးၿပီးေဆာင္ခိုင္းတာတို႕၊မိမိကိုယ္ တိုင္ကူးယူေရးဆြဲၿပီးေဆာင္ထားပါလို႕
လမ္းညႊန္တဲ့စာေတြဖတ္ေနရတာ။ဆရာ ေျပာသလိုအပိုေတြျဖစ္ေနတာ ေပါ့ေနာ္
    ]]ပညာရပ္အေနနဲ႕အားမနာ
တမ္းေျပာရရင္(အပိုေတြ)ပါ။ဒါေၾကာင့္
စိတ္ေျပလက္ေပ်ာက္ဒုကၼေရာက္ယၾတာ
ေတြပါလို႕ဆရာေျပာခဲ့တာေပါ့}}

    ]]ရိုးသားၿပီးမသိနားမလယ္တဲ့
စာဖတ္သူေတြသိႏိုင္ေအာင္ဥပမာေလး
ေျပာျပပါလားဆရာ}}    ]]ေလာကီပညာရွင္ႀကီးေတြက    ေတာ့အသံုးမတည့္မွန္းသိၾကပါတယ္၊
တကယ္တန္းပညာစစ္စစ္အေနနဲ႕(အင္း)
တစ္ခုျဖစ္ေျမာက္ဖို႕ဆိုတာသီလ၊သမာဓီ၊ ပညာအျပင္၊ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမဲ့ အခ်က္ (၂၁)ခ်က္ရွိေနတယ္။
ဗဟုသုတအေနနဲ႔ေဖၚျပေပးရမယ္ဆိုရင္
----အင္းစီရင္မႈ-စည္းကမ္းဥပေဒမ်ား။
 ဆိုၿပီးေအာက္ပါအတိုင္းသတ္မွတ္ထား တာေတြ႕ရတယ္။
အင္းအစီအရင္ျပဳရာ၌ အင္းေပါက္ျခင္း
(၅)ပါး။အင္းကန္းျခင္း(၇)ပါး။အင္းက်ိဳး
ျခင္း(၇)ပါး။ရွိသည္ျဖစ္ရာ-
    အင္းေပါက္ျခင္း(၅)ပါးမွာမွန္ျခင္း။
၃။ အကၼရာျဖစ္ေစ ဂဏန္းျဖစ္ေစ အင္းေဘာင္ႏွင့္ထိျခင္း။
၄။ ဂဏန္းအေရးအသားမညီညြတ္ျခင္း
၅။ အင္းကြက္မညီမညြတ္ရွိျခင္း။ဤကား
အင္းေပါက္ျခင္းလကၼဏာ။
    အင္းကန္းျခင္း(၇)ပါး
၁။ အကၼရာျဖစ္ေစ ဂဏန္းျဖစ္ေစ
အသြားမမွန္ျခင္း။
၂။ နကၼတ္မမွန္ျခင္း။
၃။ ဂဏန္းအတိုအရွည္မညီျခင္း။
၄။ အကၼရာအကန္အေၾကာက္မညီျခင္း။
၅။ မသန္႕ေသာသူတို႕ကိုင္မိျခင္း။
၆။ သီလေဆာက္တည္မႈမရွိဘဲခ်မိျခင္း။
၇။ ဂါထာမႏၱာန္အစုတ္အမန္းခ်ိဳ႕ယြင္း
ျခင္း-၇-ပါးတည္။
    အင္းက်ိဳးျခင္း(၇)ပါးမွာ
၁။ အင္းစီရင္ေသာေနရာမသန္႕ျခင္း။
၂။ အင္းေဘာင္ငဲ့ေစာင္ျခင္း။
၃။ အင္းစီရင္ဆဲစကားေျပာမိျခင္း။
၄။ အင္းတဆက္ထဲမခ်မိဘဲထပ္ခ်ျခင္း။
၅။ ေနရာေရြ႕ေျပာင္းခ်မိျခင္း။
၆။ အင္းေဘာင္ျပတ္ျခင္း။
၇။ စတုရန္းမပါဘဲအတြင္းမ်ဥ္းခ်ျခင္း
 စသည့္(၇)ပါးတည္း။
    ဤသို႕လွ်င္-အင္းေပါက္ျခင္း။
အင္းကန္းျခင္း။အင္းက်ိဳးျခင္း။စသည္
မျဖစ္ရေအာင္ျပဳစီစဥ္မွသာလွ်င္ထိုျပဳ
စီစဥ္ေသာအင္း၏တန္ခိုးအာဏာ ျပည့္ စံုသည့္အျပင္လိုအင္ဆႏၵျပည့္စံုေစမည္ျဖစ္ရာ
အထူးဂရုျပဳ၍ခ်ၾကပါကုန္။
လို႕ေဖၚျပထားတာကိုၾကည့္ရင္ဘယ္
ေလာက္ခက္ခဲတဲ့ပညာရပ္ဆိုတာသိေလာက္
ပါတယ္။}}
    ]]ဟုတ္မယ္ဆရာက်ေနာ္ ဒီ
ေလာက္ထိစီးမ်ဥ္းေတြမ်ားမယ္၊မထင္ခဲ့
မိဘူး၊အင္းတခုျဖစ္ေျမာက္ဖို႕ေတာ္ေတာ္ ေလးခက္ခဲတာဘဲေနာ္}}




No comments:

Post a Comment